Jak fluorki działają na próchnicę zębów?

zeby-pasta

Jeśli chodzi o dbanie o jamę ustną i zęby, zaleca się przestrzeganie szeregu nawyków, takich jak szczotkowanie zębów kilka razy dziennie, stosowanie zdrowej diety i stosowanie fluoru dentystycznego. Jednak niektórzy ludzie nadal nie wiedzą, z czego składa się ten produkt i czy jego nadmierne stosowanie może przynieść skutki odwrotne do zamierzonych.

Fluorki stomatologiczne

Fluor jest minerałem, który można znaleźć w sposób naturalny w świecie zwierząt, np. w łososiu lub sardynkach, lub w świecie roślin — w herbacie lub pomidorach. Minerał ten jest często dodawany do specjalnych produktów do higieny jamy ustnej, takich jak pasty do zębów i płyny do płukania. Udowodniono, że fluor jest doskonałym środkiem zapobiegającym próchnicy zębów. Większość spożywanych fluorków trafia bezpośrednio do kości i zębów. Nadmiar fluorków, który nie może zostać przyswojony, jest eliminowany przez organizm poprzez pot, mocz i kał.

Co to jest próchnica?

Próchnica zębów jest chorobą zakaźną, która atakuje minerały znajdujące się w zębach. Z czasem ubytki powodują, że zęby tracą swoją pierwotną strukturę. Jeśli nie są one leczone w odpowiednim czasie i tak jak powinny, dochodzi do powstawania dużych przerw w uzębieniu, które stają się dość głębokie. Zaawansowana próchnica jest często bardzo bolesna i dokuczliwa, dlatego tak ważne jest jej leczenie w odpowiednim czasie.

Działanie fluorków dentystycznych na próchnicę zębów

Fluor jest minerałem, który działa na dwa różne sposoby w celu ochrony zębów.

1. Minerał ten miesza się ze szkliwem obecnym w zębach, zapobiegając ich odwapnieniu. Bakterie czasami osadzają się na zębach po każdym posiłku. Jeśli nie są one odpowiednio usuwane, mogą prowadzić do powstania okropnych ubytków.
  2. Drugim elementem działania fluoru dentystycznego jest usuwanie jak największej ilości bakterii obecnych na zębach.

Fluor może być wprowadzony do organizmu na dwa różne sposoby: po pierwsze poprzez spożycie niektórych pokarmów lub suplementów, a po drugie poprzez produkty do higieny jamy ustnej, takie jak pasta do zębów lub płyny do płukania ust.

Zagrożenia związane z nadmiernym stosowaniem fluorków dentystycznych

Ważne jest, aby nie nadużywać fluoru i zawsze stosować go z umiarem. Nadmierne stosowanie fluorku dentystycznego może poważnie uszkodzić zęby, zwłaszcza szkliwo. Eksperci zalecają mycie zębów kilka razy dziennie z niewielką ilością fluoru, aby chronić je przed ewentualnymi bakteriami, które mogą się tworzyć po spożyciu pokarmu. W każdym razie, jeśli masz co do tego jakiekolwiek wątpliwości, warto odwiedzić dentystę, aby dowiedzieć się, ile fluoru potrzebuje Twój organizm.

A jeżeli zmagasz się z bólem zęba i z jakiegoś nie możesz iść do dentysty, zapoznaj się z najlepszymi sposobami domowymi na ból zęba.

Podsumowanie

W celu uniknięcia ewentualnego pojawienia się próchnicy należy prawidłowo szczotkować zęby pastą bogatą we fluor. Przestrzeganie zdrowej i zrównoważonej diety jest również ważne dla utrzymania zębów w doskonałym stanie. Niestety, w dzisiejszych czasach wiele osób nie zwraca uwagi na swoje zęby i nie odwiedza dentysty. Takie wizyty są niezbędne, aby zapobiec wszelkim problemom w jamie ustnej i mieć zęby w jak najlepszym stanie.